Facebook'ta takip et.Twitter'da takip et. Abone Ol!
Ahmet Selman
Fakirin aldığı kurban
24.08.2017

Fakirin aldığı kurban

 

Fakir kişinin aldığı kurban, satın almasıyla nezir (Adak) sayıldığı gerekçesi ile bir kısım fıkhî meselelerde, zengin kişinin keseceği kurban ile fakirin keseceği kurban arasında ayrı hükümlere yer verildiğini ilmihallerde görüyoruz.

Diyanet vakfı ilmihali 2/8.sayfasında konu ile ilgili açıklamayı aynen alıyoruz:

"Kurban, ancak hali vakti yerinde olup, seran zenginlik ölçüsü olan nisap miktarı fazla bir mala sahip kişiye vaciptir. Bu durumda olmayan kişilere borç olmamakla birlikle şayet keserlerse, nafile olur ve etinden, zenginin kestiği kurbanın et durumu ne ise aynen yararlanabilir. Zira Hanefi mezhebinde fetvaya esas olan ağırlıklı görüş, fakir kişinin kestiği kurbanın, özel olarak onu adamadığı sürece, adak kurbanı hükmünü almayacağı, zengin kimsenin kestiği kurbanla aynı hükme tabi olduğu, hatta kurbanın etini dağıtma hususunun en aza indiği yönündedir."

Kurbanlık niyeti ile alınan hayvan kesilmeden önce ölürse, zengin kimsenin tekrar kurbanlık satın alması gerekir fakir için gerekmez.

Kesimden önce kurbanlık kaybolur, sahibi ikinci defa kurbanlık alır da sonra birinci hayvan bulunursa, zenginde fakirde bunlardan sadece birini, tercihen iyi olanını keser. Fakirin ikisini de kesmesi görüşü, fetvada tercih edilmeyen zayıf bir görüş olup, fakirin kesmesinin adak hükmünü alacağı noktasından hareketle söylenmiştir. (Diyanet İlm.2/8- Cevhere 2/243)

Konuya biraz daha açıklık getirmek gerekirse;

Alman kurbanlık ölürse zenginin bir daha alması gerekirse de fakire gerekmez deniliyor. Fakirin satın almasıyla adak oluyorsa adaklık hayvan ölünce adak borcu düşer mi?

Fakir kimsenin aldığı kurbanın etinden kendisi de başkaları da yiyebilir hükmü, ilmihallarde yazıyor. Bu adak ise etinden nasıl yiyebiliyor. Şu halde Diyanet İlmi-halindeki hükmün daha doğru olduğu anlaşılmaktadır.

Kurbanlık hayvanı aldıktan sonra onu satıp başka bir hayvan alınması Ebu Yusuf’a göre caiz olmaz. Çünkü buna Allah hakkı geçmiştir. Fakat İmam-ı Azam ile İmam Muhammede göre mekruh olmakla beraber caiz olur. «Ö.Nasuhi B.İlmihali»


Bu yazı 2205 kez okundu.

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. Ayrıca suç teşkil edecek hakaret içerikli yorumlar hakkında muhatapları tarafından dava açılabilmektedir.

HAVA DURUMU

AFYON

SON YORUMLAR



Afyon Türkeli Gazetesi © 2017 www.afyonturkeligazetesi.com

ÖzekNet