Asıl adı İbrahim olan (Şair). Şiirlerinde "Turabi" mahlasını kullanmıştır. Turabi Hazretleri, Rumeli,Tuna vilayetlerinden birinde doğmuştur doğum yılı kesin olarak bilinmeyen. Turabi Hz. 19. Yüzyılda yaşamıştır Gönçer'in kitabından aldığımız bilgilere göre, doğum tarihi net olmamakla birlikte Hicri 1202 Miladi 17 88 olarak geçmekte, ölüm tarihi ise.Hicri 1292.Miladi 1875 olarak belirtilmiştir.
Gençliğinde iyi bir eğitim aldığı askerlik mesleğinde ilerleyerek. Tabur komutanlığına, kadar yükseldiği bilinmekte, Rus harplerinden birinde, aile fertlerini kaybedince, memleketini terk ederek. İstanbul'a gelir ve. ll Murad devrinde önemli görevlerde bulunur.
Ailesini kaybettikten sonra dünya işlerinden, elini, eteğini çekerek. Melami tarikatına girer ve icazet alır. Halidiye Tarikatı şeyhi gümüşhanevi. Ahmet Ziyaeddin Hazretlerine biad edip 7. Yıl hizmet ederek çalıştıktan sonra, Şeyhi'nin görevlendirmesi üzerine. Afyonkarahisar'a gelir, Edip Ali bakı'nın kitabında geliş tarihi. Hicri 1260- Miladi. 1844. Senesidir bu tarihte, Afyon'da olduğunu bundan daha önceki bir tarihte gelmiş olabileceğini'de söyler.
Afyonkarahisar'da Melami gömleğini giymiş olarak saç sakal karışık bağrı başı açık yalınayak çıplak baldır tek bir gömlekle tam bir, Melami mümessili olarak hayat sürmeye başlar. Afyonkarahisar'da halk şairi olarak bilinen. Çiloğlu Deli Bekir yani (HARABİ), başta olmak üzere. Anbanazlı Şahinoğlu İbrahim, Sinir köyünden Hacı Ali, Hafız liylala, ve Recep Voyvoda gibi halkın içinden yetişmiş halkın sevgisini kazanmış şahsiyetleri kendine mürid edinerek.
Bunlarla beraber sohbetler yapıp insanlara hakkı hakikati anlatır bir yandanda bu dört talebesini tasavvuf yolunda yetiştirir.
Turabi Hazretleri Afyonkarahisar'da kalacak yeri olmadığı için. Kesikbaş, Ayak Tekkesi, Şehreküstü, Yarenler, Devrane gibi türbelerde ve kabristanlarda halkın verdikleri ile geçinir. Müritleri zaman zaman halktan para toplar ve buna selama çıkmak derler, elde edilen para fakirlere dağıtılır, kazancına haram karıştırdığından şüphe edilenlerden para alınmaz. Kendileri verse dahi kabul edilmez.
Şair ve Derviş olan Turabi'nin uğrak yerlerinden biri de, Mevlevi dergâhıdır, zamanla halkın ve ileri gelenlerin sevgisini ve dostluğunu kazanan, Turabi'nin Yakın dostları arasında Mutasarrıf Ömer Lütfi Paşa ve Müftü Ahmet Muhtar da bulunur.
İbrahim Turabi Hazretlerinin hayatının diğer safhalarında olduğu gibi ölümü ile ilgili rivayetler vardır 90 yaşına kadar yaşadığını, Süleyman gönçer kitabında yazmıştır ömrünün son günlerinde yakın dostlarından. Mutasarrıf Ömer Lütfi Paşa'ya öleceğini söylemiştir daha sonra, Hakk'a yürüdüğü Ömer Lütfi Paşa'ya bildirilmiştir, halkın büyük bir katılımıyla kılınan namazdan sonra cenazesi. Afyonkarahisar'da Şehreküstü mezarlığında defnedilir,
Edip Ali Baki'nin kitabında ise, Afyonkarahisar'da 30-40 yıl kaldığı yazmakta.
Turabi Hazretleri, Eskişehir'de seyitgazi'yi Sandıklı'da Rufai şeyhi Ahmet Efendi'yi ziyaretleri dışında Afyonkarahisar dışına çıkmamıştır.
İbrahim türabi'nin, Derviş yaşayışı ve şiirleri. Afyonkarahisar esnafı ve şairleri arasındaki birliğin ve dirliğin tesisinde etkili olmuştur, şiirin inceliklerine vakıf olan. Turabi afyonkarahisarlı şair. Çizmecioğlu, Ali Feyzi, Müderris ve Şair Salih dehşeti, Mevlevi şeyhi Kemalettin Çelebi, Hafız Ali Rıza gibi Alim şair ve Aydın kişiler üzerinde tesirli olmuş onların yakın dostluğunu ve sevgisini kazanmıştır.
Berber ahmet. Edipbali bakinin Deli bekir kitabinin 18 sayffayi oku. Bektasi degil. Kadiri oldugunu ögrenrsin. Haci fikri ni Afyon evliyalari kitabini 118 oku kadlrlooldgunu okrsun aynu kitab 105 de deli bekir şiirinde bu gün cemi olur munkiri kafir. Gelince mahşere Şeyh abdulkadir der. Kaynaklarboyle iken biz torunlari kadiri oldgunu söyler ken yalan yanliş yazmayain.dedemizi kabirde rahat birakin
Ben şahanolunun torunlarındanım zurriyrtlndenim. Bizizim dedemiz anbanazli yeni adı Beyyazı li Şahanoğu İbrahim Turaba deli Bekir ve hacı Ali asla Bektaşi değil Kadiriler. Bakın şu veya bu demiyoruz. Kesinlikle kadiriler. YAZAR BEY BERBER Ahmet lütfen dememizi kabilerinde de rahat bırakın
Biz karakolkardeşler den ilan olunur. Afyon da Turabi olarak bilinen Allah dostu veli nin Arkadaşları, Beyyazılı şahanoğlu ve büyük dedemiz Sinir köylü (tınaztepe) Hacı Ali ve Deli bekir asla bektaşi değil, kadiri ler. Bilmeyenlere duyurulur. Biz haci Alinin torunlarıyız, şahanoğlunun torunlarıda sağ Gelin bize sorun öğrenin dedelerimizi kabir de rahat bırakın. Lütfen yalan yanlış yazmayınuz....
Deli bekir veTurabi, Şahanoğlu hk malesef yanlış bilgiler var. Gönçer dün denecek kadar yakında 1991 de 'Bektaşi veya Melami'' idiler demiş. Gönçer kendisi ikilem arasında kendi bilmiyor Edip Ali, Turabi hk. (1945 baskı) kitabın son sayfalarında, Kırşehir hacı Bektaş köyünde aynı dönem yaşayan, bektaşi şeyhi ALi Turabi ile, Ayındaki Turabi, Afyondakinin akeyhine karıştırılıyor, demiş. Bu Allah dostları Kadiri idiler. Şahinoğlu ve Hacı Ali torunlarırnını yüzde yüzü de böyle biliriz. Başka kaynaklarda var. Deli bekir bir şiirinde, Şeyhim Abdül kadir der. Ahmet kaplan becereremediği, yapamadığı mesleğini, berberliği yapsın, 10 parmak dan,, sözde 10 hüner damlatılımaya kalkılırsa, hünersiz kalınır
Baştan sona, hatalarla dolu bir yazı.Berbermiş zaten, doğru düzgün yazı mı olacak. Zaten Türkçe bigisi yok, tarihmi olacak ...,,,,????
Pazar günleri Türkeli gazetesi köşe yazarların..Pazar günleri Türkeli gazetesi köşe yazarlarını okuyorum. Ahmet Kaplanda yorum çok olunca yorumlarda '''Turabi'' yazısını dikkat okudum Gerçekten cahilane. Kaynak diye gösterdiği (Gönçer) kendisi çelişkili. Kadiri veya melami diyerek kendisi ikilem arasında. Kendisi bilmiyor. 2. Murat döneminde yükselen Turabi 19yy yaşadı demiş Kaplan, Cahillik değil de ne. Yorum a değmez, Berberliğini yapamayan, çok genç emekli olup dükkanı kapatan, işsiz eli boş.. yazar mı olmuş. Daha cümle kurma bilgisi yok yazılarında
Pazar günleri Türkeli gazetesi köşe yazarlarını okuyorum. Ahmet Kaplanda yorum çok olunca yorumlarda '' Turabi'' yazısını dikkat okudum Gerçekten cahilane. Kaynak diye gösterdiği (Gömçer) kendisi çelişki li. Kadiri veya melami diyerek kendisi ikilem arasında. 2. Muraat döneminde yükselen Turabi 19yy yaşadı demiş kaplan Cahillik değilde ne. Yorum değmez, Berberliğini yapamayan, çok genç emekli olup dükkanı kapat an, işsız eli boş.. yazarmı olmuş. Daha cümle kurma bilgisi yok yazılarında
Turabi kim, ben biknemem. Ancak Ahmet kaplan ilkokul mezunuu berber. Turabi 19. Asırda yaşadı diyor sonra da 2. Murat döneminde önemli mevkide bulundu diyır. Turabi 400 sene mi yaşamış. 2 murat Fatihin babası Adam işim yapamadı, berbelği buraktı eli boş. Yazarmı olmuş. Cahilane..
Türkçe Dilbilgisi ilmi,yok yazım kuralı yok. Makale kompozisyon yok. Tarih bigisi ypk. Turabi 500 sene mi yalamış 1439-40 1850.. Kaynak verdiği kitaplar kendisi çelişkili. Gönçer dediği yazar Bektaşi veya mealmi diyerek ikilem içinde Fikri yazucı kimi yerde Kadiri kimi sayfada, melami bazı yerde Nakşi demiş En güzel Edio Ali baki kitabının son sayfalarında, Afyon daki Turabi ile, Kırşehir Bektaş köyündeki Bektaşi şeyhi Ali Turabi ile Afuondaki turabi, Afyonda kinin aleyhine karıştırılıyor demiş. Ben daha ne diyeyim
Bu yazı işden gelince yeni okudum. Yazar A Kaplan, Turabinin hz nin 19. Y.y da yaşadığını yazmış. Alt sıralarda ise 2. Murad dönemininde önemli görevlerde bulundu diye yazmış. 2 murat 1402- 1452 arası yaşadı ve Fatih sultan Mehmetin babası. 19 yy nere 1400 lü yıllar nere. Yazım bilgisi imla ve tarih bilgisi yok, yazarlık taslıyor. Herkes işine baksın beyler
Selamünaleyküm Sayın yazar kardeşim şu an oldu demiş melami değildir kadiridir cehri zikir yaparlarmış .yazmış olduğunuz kaynak olarak sunduğunuz kitaplarda kulaktan dolma bilgilerle yazılmıştır. Gerçeği yansıtmıyor. Bizler onun zürruyetiyiz.doğru bilgiler araştırmalarla mevcuttur elimizde.bu yazıyı düzeltirseniz sevinirim sahanoglu ibrahim Efendi Melamin Bektaşi değildir kadiridir.
Melami tarikatı değil Kadiri olucak yanlış yazılmış.
Süeyman Gönçer, adı geçen kitabında ( Afyon ili tarihçesi s, 164 de kadiri veya melami diyerek ikilem arasında iken ,En önemlisi Şahanoğlu nun torunları ve Hacı Alinin torunları sağ, onlar da Kadiri olduğunu söylerken... Şahsen ben hiçbir tarikata bağlı değilim.Afyonda kadiri varmı kimler bilmem. Turabi Şahanoğlu vs kadiridir vesselam...???
Ahmet bey melami seyhi nedir? Turabi harabi ve sahanoğlu kadri olduğu belgelidir..mürit hangi kapıdaysa murşitde o kapıdadır...hacı ali torunları ve sahanoğlu torunlarına sorsaydınız keşke!
Hatalı bilgikerle dolu bir köşe yazısı gazetenin saygınlığını azaltır
Hatalı bilgilerle dolu bir yazı
Kıymetli yazarımız kaynak belirterek yazar ise daha iyi olur . eksik ve hatalı bilgiler var düzeltilmesi dileklerimizle keşke aynı gazetede süreli olarak çıkan Ahmet hidayet beyin(bizzat olaylara vâkıf olanlarla görüşmüş )yazıları okusaydı...
Turabi hz ve şahanoğlu, hacı Ali vs Kadiridir Şahanoğlu ve Hacı Alinin torunları sağ, bilmeyenlere duyrulur onlardan sorup öğrenilir. Hacı F. Yazıcuoğlu kitabın da syfa 118 Hacı Ali askerde kadiri idi der. Onun için turabiyi mürşit kabul eder. Cioğlu Deli bekir, bir şiirinde'Bu gün cem olur münkiri kafir, Gelince Mahşere şeyh Abdül Kadir ' der. Deli bekirin kendi sözü Şahanoğullarının tornunları ve Hacı Ali nin tornları hayayatta kadiri olduklarını söylerken....